Manon Snels, apotheker van Instellingsapotheek Vlaslant: “Zaken als handen wassen bij binnenkomst en naar buiten gaan, regelmatig poetsen met alcohol en dergelijke zijn behoorlijk ingeburgerd bij ons allemaal. Als ik iets moet noemen dat is veranderd door de crisis dan is het hoe het ons apotheekteam (nog) dichter bij elkaar bracht. Hoe wij voor elkaar klaar staan, elkaar oppeppen wanneer nodig. Ik heb echt grote waardering voor de manier waarop iedereen de schouders eronder heeft gezet.”
En in contact met patiënten?
In de apotheek merk je dat het voor mensen moeilijk is. Er is gelukkig ook veel zorg op afstand mogelijk. Door covid-19 hebben we voorlichting via kijksluiter en Sara gepromoot. Die digitale ondersteuning met o.a. instructievideo’s helpt enorm en zullen we zeker actief blijven promoten bij de cliënten.
We merken wel dat dit bij sommige doelgroepen lastig is, zoals slechthorenden of digibete ouderen. Die laten we naar de apotheek komen. Tot 1 juni mochten de 70+ plussers niet naar de apotheek en hebben we alles bezorgd. Daar hebben we veel positieve respons op gehad. Nu gaan we nog steeds soepel om met het bezorgbeleid.
Vlaslant heeft niet stil gezeten de afgelopen tijd!
“Nee, alles behalve!”, Manon lacht; “We hebben eigenlijk een heel stel positieve ontwikkelingen in verhoogd tempo doorgevoerd. We zijn ook eerder verhuisd dan gepland. Doordat vakanties niet door gingen hebben we dat naar voren gehaald, we zitten nu al op onze nieuwe locatie. We gaan ook een nieuw systeem installeren voor de medicatiekluisjes. Met meer capaciteit want de vraag is toegenomen.”
Hoe is de ontwikkeling in de maatregelen voor zorginstellingen?
“Afspraken vielen stil door de crisis in maart en april, het duurde even voordat alles weer opgestart was of op afstand georganiseerd. Inmiddels zien we dat er nieuwe protocollen zijn, zorgmedewerkers weten hoe ze moeten handelen. Maar we komen nog steeds niet binnen bij al onze instellingen. Dat het ondanks dat allemaal weer loopt is eigenlijk vrij rap, als je terugkijkt naar de crisis waarin we met z’n allen zijn beland. Een chapeau voor de zorgmedewerkers!”
“Op het hoogtepunt van de Coronacrisis verstrekten we zorginstellingen evenveel palliatieve sedatie in één dag als normaal in een maand”.
Manon blikt terug op hun samenwerking tijdens het hoogtepunt van de coronacrisis. “Zulke hoeveelheden hebben we normaal uiteraard niet. Dankzij zeer korte lijnen met de zorginstellingen konden we palliatieve zorg goed opstarten. We hebben voor de corona(piek) al overleg met voorschrijvers gehad over de benodigde (medicatie)zorg. Dankzij de samenwerking met Mosadex groothandel hebben we ook iedere cliënt kunnen voorzien van de juiste medicatie die werden geadviseerd binnen de richtlijnen palliatieve zorg.
“Het heeft ons er bewust van gemaakt hoe goed de relatie is”
Manon licht toe: “Dat we zo’n goede basis hebben met de voorschrijvers en de zorginstellingen, dat heeft zó ontzettend veel gescheeld. Nu nog: Dagelijks krijgen we een update welke afdeling wordt getest, er is extra attentiewaarde voor de chauffeur geregeld. Dat maakt het voor de apotheek heel prettig werken.”
Aanraders van Apotheek Vlaslant: behoud de positieve uitkomsten
- Breng balans in digitale- en fysieke bijeenkomsten
- Hanteer korte lijnen met andere zorgverleners
- Waardeer en behoud de positieve sfeer in het team
- Grijp de mogelijkheden tot digitalisering aan. Nu is hét moment!